Herby, 7.03.2021 r.
Pozdrawiam wszystkich serdecznie, równocześnie dziękując za wszystkie kartki swiąteczno-noworoczne oraz życzenia w mediach społecznościowych które dowodzą, że jeszcze o mnie życzliwie pamiętacie. Dziękuję!
Okres świąteczno-noworoczny to wyjątkowy czas dla bliskich, rodziny i przyjaciół dlatego też nie chciałem zakłócać go publikacjami o charakterze prawnym w aspekcie systemowym, przedstawiając swój punkt widzenia…
Od kilku lat słyszę nachalną narrację o „dobrych zmianach” dlatego też chciałbym podzielić się z wami swoimi spostrzeżeniami w zakresie funkcjonowania polskiej prokuratury na przykładzie śledztwa wszczętego w 2009 roku, tj. niespełna 11 lat temu, zakończonego decyzją o jego umorzeniu ze względu na przedawnienie karalności czynów zarzucanych funkcjonariuszom policji i prokuratury prowadzącym śledztwo w sprawie zabójstwa gen. Marka Papały. Jak zapewne większość z was wie, prokuratura jest instytucją hierarchiczną. Oznacza to, że prokuratorzy nadzoru, Prokurator Krajowy oraz Prokurator Generalny ma prawo wskazywać kierunki, wydawać wytyczne i polecenia prokuratorom referentom prowadzącym poszczególne śledztwa, które są dla nich wiążące. Warto zadać sobie pytania:
- Co w przypadku gdy prowadzone przez referenta śledztwo
wiąże się z koniecznością zbadania odpowiedzialności karnej prokuratorów
stojących na szczycie tej hierarchicznej struktury?
- Jak poprowadzić niezależne i obiektywne śledztwo będąc związanym poleceniami i wytycznymi osób które mają interes własny w tym aby śledztwo to torpedować?
Przechodząc od „ogółu do szczegółu” po ponad 5 latach od wszczęcia śledztwa w 2014 roku Prokurator Generalny Andrzej Seremet publicznie oświadczał na forum ogólnopolskich mediów iż „są podstawy do stawiania zarzutów prokuratorom i policjantom prowadzącym śledztwo i sprawującym nadzór nad śledztwem w sprawie zabójstwa gen. Marka Papały”. Nastąpiła dobra zmiana” - na powrót połączono funkcje Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości – prokuratorzy, którzy powinni być objęci koniecznością zbadania ich potencjalnej odpowiedzialności karnej w ramach prowadzonego śledztwa, teraz mieli możliwość decydowania o sposobie jego prowadzenia…
W 2016 roku śledztwo odebrano prokuratorom Prokuratury Apelacyjnej w Łodzi i przekazano do Prokuratury Regionalnej w Poznaniu, gdzie ponad rok trwało zapoznanie się nowego referenta śledztwa z dowodami i materiałami zgromadzonymi przez zespół prokuratorów Prokuratury Apelacyjnej w Łodzi.
W 2017 roku w związku z kolejnym wnioskiem skierowanym do Prokuratury Krajowej o przedłużenie okresu trwania śledztwa, z ca prokuratora krajowego wskazał na kierunek jego zakończenia związany z przedawnieniem karalności czynów popełnionych przez funkcjonariuszy policji i prokuratury, co też systematycznie realizowano wydając poszczególne decyzje w 15 wątkach tego śledztwa, aż do 14 grudnia 2020 r. Polecam wszystkim lekturę samego postanowienia Prokuratury Regionalnej w Poznaniu, którego skan dołączam do publikacji. To ciekawa lektura i niezapomniana lekcja zasad funkcjonowania rzekomo demokratycznego państwa prawa, w którym zasada równości wobec prawa działa niezwykle wybiórczo zgodnie z interesem politycznym jak i w interesie własnym decydentów stanowiących o tym co jest prawe i sprawiedliwe!
Pozdrawiam
Ryszard Bogucki
Link - Postanowienie o umorzeniu śledztwa
Komentarze
Prześlij komentarz